top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverbruzetgazet

België - Egypte


Een warme avond in het Koning Boudewijnstadion, pintje in de linkerhand, braadworst in de rechter. De avond is al compleet en er heeft nog niemand tegen een bal getrapt. Het is dan ook een vriendschappelijke wedstrijd, waar in principe niets op het spel staat. Dat ligt echter wel anders voor de 11 Rode Duivels die op het veld staan. Na de flauwe match tegen Portugal is ons elftal onder veel kritiek komen te staan en hadden ze in deze match de kans om hun kwaliteiten te etaleren.


Ditmaal geen boegeroep of gezangen voor de ontbrekende Radja Nainggolan. Het enige boegeroep dat weerklinkt in het stadion is ditmaal gericht aan de supportersvakken die de Mexican wave onderbreken. Het is dan ook een sfeervolle avond in het Koning Boudewijnstadion en wanneer het Egyptische vak er eindelijk voor opteert om de wave verder te zetten, wordt dit ook door de rest van het stadion op daverend applaus ontvangen.



De eerste helft van onze Duivels is vrij sterk, ze controleren het tempo van het spel en hebben enkele goede kansen. Uitblinker hier is Hazard die zoals steeds gaat naar waar hij wil, zonder dat er een Egyptenaar is die daar iets aan kan veranderen. Na twee goals in de eerste helft zakte het tempo in de tweede helft. Wat ook kenmerkend is aan een vriendschappelijke wedstrijd, waarbij bij de rust vaak een handjevol spelers wordt gewisseld. Toch slaagt Fellaini er in de slotminuten nog in om de eindscore 3-0 op het bord te toveren.


Tijdens de match valt me plots op dat de man naast mij niet helemaal op dezelfde golflengte zit als de rest van ons. Telkens als ik gelukkig ben, begint hij te vloeken en telkens wanneer ik op mijn nagels begin te bijten, begint hij te juichen. Dan merk ik pas op dat de heer naast me gedrapeerd is in de vlag van Egypte. Bij 2-0 vraag ik hem of het niet lastig is om omsingeld te zijn door juichende Belgen, wanneer hijzelf zijn ploeg ten onder ziet gaan. Zijn gefrustreerde grimas transformeert plots in een lach. “Het is maar een vriendschappelijke match he, we zijn hier allemaal om ons gewoon te amuseren”.


Daar komt een vriendschappelijke volgens mij dan ook op neer. Deze matchen zonder inzet kapot analyseren door met een vergrootglas in te zoomen op elke fout heeft geen zin. Want als de inzet uit een match wordt gehaald is de sport niet meer competitief, maar recreatief.

Wel is het een aangename manier voor het publiek om onze Rode Duivels eens live aan het werk te zien, alvorens ze op het vliegtuig stappen om onze driekleur te gaan verdedigen in Rusland. Hopelijk kan Egypte ook wat potten breken in Rusland, want aan hun toeschouwers te zien, zijn ze blij dat ze er bij kunnen zijn.


Johan De Bruycker

bottom of page