top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverbruzetgazet

Dieter

Bijgewerkt op: 12 jun. 2018


Ik heb met Dieter afgesproken in Crevette Records, een van zijn go to adresjes om te gaan ‘diggen’ naar nieuwe en oude muziek. Hij had samen met een vriend een label en agency, dus de liefde voor muziek ligt hem nauw aan het hart. Op het eerste zicht lijkt Dieter een imposante persoon, dit is mede te danken aan zijn tattoos en piercings. Als ik met hem aan de praat geraak valt dit oordeel meteen weg en is hij uiterst gezellig en praatgraag.


Dieter woont op het Vossenplein in de Brusselse buurt ‘De Marollen’. "Ik woon er enorm graag", vertelt hij. "De buurt is echt geweldig, leuke cafés, winkels en restaurants. Ook is iedereen er heel vriendelijk. De buren bijvoorbeeld ook, we schieten goed met elkaar op en ik help de kindjes soms met hun huiswerk." Het enige nadeel is volgens hem dat na de markt op zondag, er enorm veel afval wordt achtergelaten. "Zo triest", verklaart hij.


Dieter groeide op in Deftinge, een klein dorpje in zuidoost Vlaanderen en had bijna nooit in Brussel gewoond. In 2016 twijfelde hij om naar Brussel of Berlijn te verhuizen. Naarmate hij vaker naar Brussel kwam en steeds meer leuke mensen leerde kennen, mensen die hij nu zijn vrienden mag noemen, begon hij de stad mooier en mooier te vinden. "Ik vind Brusselse mensen heel vriendelijk en open. Er is een enorme verscheidenheid en toch is alles een mooi coherent geheel in mijn ogen."


Zijn favoriete plekjes in de stad zijn Ter Kameren, Parvis de Saint-Gilles, Botanique en, ofcourse, De Marollen. "Ik voel me er enorm thuis, er heerst een enorm relaxte sfeer. Ben ook gek van architectuur en wandel graag door de straten. Er vallen nog enorm veel pareltjes te ontdekken!" Wanneer ik hem vraag naar zijn favoriete cafés en uitgaansplekken noemt hij Technoon, Café Maison Du Peuple (aan Parvis) en de club C12. In de laatste is hij werkzaam als fysionomist. Het Bloemenhof, de wijk achter het Sint-Katelijneplein, maakt hem enorm nostalgisch. "Dit was de allereerste plek in Brussel waar ik ooit was", vertelt hij. Het enige werkpunt voor hem zijn de fietspaden in Brussel: "Ik fiets zelden, vroeger moest ik vaak de wagen nemen in Brussel en toen vond ik dit al een enorm gevaarlijke bedoeling voor fietsers in Brussel."


Dieter is een goed voorbeeld van de resem aan creatieve en diverse personen die beslissen om naar Brussel te verhuizen. Met zijn sympathieke accent beaamt hij dat hij een Brusseleir is, een feit waar ik van overtuigd ben. Het is hartverwarmend om als Brusselaar te zien hoe aanstekelijk de liefde voor onze stad wel is. Ik neem afscheid en ben er van overtuigd dat ik Dieter nog tegen het lijf zal lopen op een van zijn favoriete plekjes.


Geschreven door Daphne Giakoumakis.

bottom of page