top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverbruzetgazet

Het Muntplein

Bijgewerkt op: 4 jun. 2018


Zittend op één van de stenen bankjes op het Muntplein kan je vaak genieten van de zon en je omgeven met het leven, in al zijn diversiteit, in het centrum van Brussel.


Ik zit nog maar net neer en voor me staan twee uitgedoste vrouwen te poseren voor een gsm in de handen van een jong meisje. Ik bedenk me dat het waarschijnlijk twee citytrippers zijn en het meisje een willekeurig iemand is waaraan ze gevraagd hebben om een foto van hen te nemen. De vrouwen dragen jassen met pels en zonnebrillen. Het jong meisje een laag hangende rugzak. Daarna wordt mijn aandacht getrokken door een gigantische roze wolk. Een Aziatische familie is samen van een suikerspin aan het snoepen zijn. Ze scheuren elk om beurt een stuk van het roze snoep.


Ik zie opvallend veel duiven op het plein vandaag. Misschien heb ik het gewoon opgemerkt op omdat er een klein jongetje doorheen aan het lopen is. Hij speelt en lacht. Die kinderen die zoveel plezier uit kleine dingen halen, het doet me glimlachen. Nu zie ik dat een vrouw hem aan het filmen is met haar gsm. Het is waarschijnlijk zijn mama.



Daarna zie ik weer een smartphone in de lucht steken. Twee tienermeisjes nemen een selfie met de Muntschouwburg op de achtergrond. Veel mensen gaan hier met hun smartphone in de hand, om foto’s te nemen of te filmen. Nog meer mensen hebben winkelzakken om de armen hangen. De doorstroom aan de ene kant van het plein loopt vanuit de Nieuwstraat en lopen verder naar de Kleerkopersstraat, of andersom.


Wat deze plek bijzonder maakt is de grote hoop mensen die steeds aanwezig is. Waarschijnlijk inwoners van Brussel, of Belgen op winkeluitstap in Brussel, maar ook veel toeristen. De diversiteit qua etnische achtergrond en leeftijd is zeer groot. Daarbij zijn ook de gebouwen die het plein omgeven heel divers. Aan de ene kant een modern nieuw winkelcentrum met muren die voornamelijk bestaan uit glas. Aan de andere kant de historische Koninklijke Muntschouwburg.


Geschreven door Lauréanne Hannes.

bottom of page