top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverbruzetgazet

Maak kennis met de creatieve wc-dame van de Beursschouwburg!

Geen zin om 50 cent te verspillen aan een wc-bezoek? Ga dan naar de Brusselse Beursschouwburg waar je ook kan ‘betalen’ met een tekening! Het is een idee van de meest creatieve wc-dame die ik ooit tegenkwam, Cristina Cerqueira: een unieke dame, iemand met een verhaal, iemand met wie ik graag wil spreken.



Ooit las ze Proust, ‘A la recherche du temps perdu’, een boek met vragen over kunst dat een blijvende indruk naliet: “la lecture de ce roman, ça a changé ma vie!” Misschien ging ze daarom kunstgeschiedenis volgen in avondschool aan de kunstacademie van Elsene. En misschien kreeg ze zo het schitterende idee om een tekening te vragen in ruil voor een toiletbezoek in de Beursschouwburg, waar ze ondertussen al 10 jaar werkt. Een idee waarmee Cristina ook al opgemerkt werd door Vice en De Morgen. “Ik ben heel blij en tevreden met die media-aandacht, niet per sé voor mezelf, maar vooral om het project bekend te maken, omdat ik graag een expositie zou organiseren met al het materiaal dat ik heb.”


Materiaal genoeg denk je wanneer ze me na het gesprek de schriftjes met tekeningen toont die ze thuis bewaart. Dozen vol, een verzameling van ondertussen al een goede 4 jaar. Cristina kent de verhalen nog achter verschillende tekeningen en hun bijbehorende makers, en ze vertelt die graag met veel details en veel enthousiasme. Ze krijgt vaak talentvolle, jonge artiesten en kunststudenten over de vloer die met hun creativiteit en verschillende materialen elk een klein kunstwerk creëren. Ik zie veel collages, veel kleur, ook schetsen, teksten en portretten. “De tekeningen zijn heel gevarieerd en vertellen iets over het nachtleven in Brussel. Soms gaan ze over een bepaalde voorstelling of een thema waarrond de Beursschouwburg werkt, maar ik herinner me ook nog goed de tekeningen naar aanleiding van de aanslagen in Parijs.” Als ik vraag of ze een favoriete tekening heeft, zegt ze dat ze niet kan kiezen, maar vele favorieten heeft. Sommige daarvan zie je ingekaderd hangen aan de muur langs de trap.


Hoewel het geen droomjob lijkt, is Cristina toch graag wc-dame: “Ik ben altijd tevreden als ik in de weekends in de Beursschouwburg kan gaan werken, het is een geweldige plaats en ik kom graag in contact met de jongeren, we worden vrienden!” Het alternatief voor die 50 cent heeft succes zo blijkt: de tekeningen maken het contact met de bezoekers persoonlijker, aangenamer en interessanter. En een leuk detail: ook artiesten als Stikstof en Romeo Elvis kwamen wel eens een tekening maken in de toiletten van de Beursschouwburg, waar ze wel eens optraden alvorens ze echt doorbraken. “Tu connais Stikstof? Ah, ce sont mes amis hé (lacht)!”


Geschreven door Nina Daelemans.





bottom of page