top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverbruzetgazet

Zinneke Parade 2018



Op zaterdag 12 mei werden de straten van Brussel overspoeld door kleurrijke figuren en inventieve praalwagens. Dit hadden we te danken aan de tiende editie van de tweejaarlijkse Zinneke Parade die duizenden bezoekers trok en dit jaar het thema ‘illegal’ had. We ontmoetten er Sien die haar allereerste Zinneke Parade meepikte.



Voor wie niet bekend is met de parade, een woordje uitleg : De Zinneke Parade zag voor de eerste keer het daglicht in 2000 in het kader van Brussel 2000, Europese Cultuurhoofdstad en probeert zo de diverse en pluralistische rijkdom van Brussel in de kijker te zetten. Het is een project met een maatschappelijke insteek, dat de sociale en artistieke dynamiek tussen bewoners, verenigingen, scholen en artiesten bevordert. Twee jaar lang bouwden 21 Zinnodes, 174 kunstenaars, 139 partnerorganisaties en ruim 1500 deelnemers mee aan de kleurrijke optocht.





De parade startte om 15u aan de Beurs en zou een parcours afleggen tot 17u. Nieuw dit jaar was dat je de stoet niet moest volgen om heel de parade te kunnen zien, wie op de plek bleef staan waar hij stond zou alles zien voorbijkomen.

Op de Zinneke Parade liep ik Sien tegen het lijf, een bruisende, stijlvolle dame die net zoals ik onbekend was met het evenement.

‘Voor mij is dit volledig nieuw, maar het valt wel enorm in de smaak! Ik voel een enorme verbondenheid bij de toeschouwers ongeacht je leeftijd of afkomst. Ik had niet gedacht dat dit zo’n grote publiekstrekker was en verschoot me een ongeluk toen ik van de metro bovengronds kwam. Zo stond het Beursplein bijvoorbeeld bomvol juichende mensen! Ik ben zeker en vast aangenaam verrast en ben de volgende editie terug van de partij!’



Naar het einde van de parade toe stonden de straten nog steeds vol met mensen en was de solidaire en gemoedelijke sfeer nog steeds voelbaar. Ik ben aangenaam verrast door het evenement en vind het achteraf bekeken bizar dat de Zinneke Parade onbekend voor me was. Wat aangenaam is, is dat dit een initiatief van Brussel voor Brussel is en dat voel en zie je als je naar de deelnemers en de talloze toeschouwers kijkt. Mijn interesse is alvast aangewakkerd, nu wordt het aftellen tot 2020!


Voor wie meer interesse heeft in het proces achter de parade is er nu een documentairereeks op Bruzz. De reporters Younes Haidar en Felix Goffin volgden drie maanden lang de mensen achter de zinnode en leren ons zo de ‘zinnekes’ kennen.


Daphne Giakoumakis








bottom of page